GVB Flex

Antwoord op veelgestelde vragen

Algemeen

Je kunt GVB Flex gebruiken voor reizen in Amsterdam - dus ook met streekvervoerders Connexxion, EBS en Keolis - maar ook bij andere vervoerders in Nederland, zoals RET in Rotterdam of de trein van NS. Kortom je kunt dus met alle openbaarvervoerbedrijven in heel Nederland reizen.
De korting geldt alleen voor de reizen die je maakt met GVB trams, bussen en metro's.
En wanneer het mooi weer is, kun je met GVB Flex straks ook een deelfiets pakken of gebruikmaken van de fietsstalling. Alles flex dus.

We adviseren je om alleen reisproducten waarbij je voor je reizen achteraf betaald, zoals NS Flex, op één en dezelfde OV-chipkaart te combineren met GVB Flex.
Saldo en het GVB fietssupplement kunnen wel samen met GVB Flex op één OV-chipkaart.  

We raden je af om andere reisproducten, zoals regionale abonnementen (o.a. Zone - of GVB Only abonnement), die je vooraf betaalt, te combineren met GVB Flex op één OV-chipkaart. We kunnen dan niet garanderen dat de juiste prijzen voor ritten worden toegepast. Wanneer deze producten toch gecombineerd worden op één kaart, worden er geen kosten gecompenseerd.

Ja. GVB Flex is een reisproduct waarbij je geen saldo meer op je OV-chipkaart hoeft te laden. Je ontvangt elke maand inzicht in welke reiskosten je hebt gemaakt bij alle openbaarvervoerbedrijven. Later ook andere deur-tot-deur diensten, zoals deelfiets, deelauto, fietsstallingen en meer. Je behoudt je flexibiliteit waar, wanneer en hoe je reist. Plus je krijgt korting op je saldo-reizen bij GVB. Je rekent met de Flex-calculator op deze site eenvoudig uit of GVB Flex een voordelig product voor je is en welke variant het beste bij jouw manier van reizen past.

Ja. GVB Flex loopt automatisch door, dus je hoeft niet elke maand of ieder jaar naar de automaat om je maand- of jaarabonnement op te laden. Ook heb je nu inzicht in welke kosten je daadwerkelijk hebt gemaakt. En je hebt nog steeds korting op de reizen die je met GVB maakt. Daarbij kun je met GVB Flex met alle andere vervoerders reizen in heel Nederland, dus ook met bijvoorbeeld de RET in Rotterdam of de NS. Je kunt straks ook van andere deur-tot-deur diensten gebruikmaken, zoals deelfiets, deelauto en fietsstalling.
Maak gebruik van onze abonnementsadviseur om te zien of GVB Flex voor jou een goede keus is. 

Ja, dit kan, afhankelijk van de productvoorwaarden. Sommige jaarabonnementen kunnen tussentijds worden stopgezet (bijvoorbeeld een Altijd Korting, GVB Zone-, GVB Only-, of Randstad Zone jaarabonnement). Bij een maandabonnement kun je uiteraard direct na de geldigheidsdatum van je abonnement overstappen op GVB Flex.

Bestellen of bestelling annuleren

Nee, GVB Flex kan alleen online besteld worden in de webshop op gvb.nl.

Maandelijks geld overmaken is helaas niet mogelijk. Tijdens je bestelling machtig je GVB om maandelijks de gemaakte reiskosten en het vaste maandbedrag per automatische incasso van het opgegeven IBAN-rekeningnummer af te schrijven.

Voor GVB Flex heb je een persoonlijk OV-chipkaart nodig. Op deze persoonlijke kaart mogen geen andere geldige reisproducten staan. Wel kan er NS Flex op staan, saldo of het GVB fiets supplement. Deze producten werken prima samen met GVB Flex op één kaart.

Nee dat is niet mogelijk omdat een anonieme kaart niet gekoppeld is aan een persoon. Voor GVB Flex moeten we weten wie de contractant is en wie de maandelijkse factuur betaalt.

De optie 'reizen met de trein' staat niet standaard ‘aan’. Selecteer tijdens je bestelling de optie ‘Ja, ik wil met GVB Flex reizen met de trein’. Als je deze optie hebt aangevinkt, ontvang je op je GVB Flex factuur alle treinritten in Nederland. Voor de ritten die je met andere vervoerders dan GVB maakt, dus ook de treinritten, geldt geen korting.    

Het is mogelijk GVB Flex te bestellen en de optie van het reizen met de trein uit te zetten. Dit kan op elk moment aangezet worden in je MijnGVB account. Wanneer je geen trein kiest i.c.m. GVB Flex, kun je in heel Nederland alleen met bus, tram en metro reizen. Reizen met de trein is dan alleen mogelijk als je voldoende saldo op je OV-chipkaart hebt staan. De trein-reiskosten komen dus niet op je GVB Flex factuur te staan.

Tip: Zet bij je eerste bestelling van GVB Flex de optie 'reizen met de trein' aan, ook al ben je misschien niet van plan om met de trein te reizen. Je kaart is dan nl. geschikt om treinritten achteraf te kunnen betalen via je Flex-factuur. Je kunt de optie daarna altijd eenvoudig aan- en uitzetten in je MijnGVB account. 

Ja, je kunt meerdere GVB Flex producten bestellen met één GVB account. Er kan wel maar één Flex variant op een OV-chipkaart gezet worden. Je hebt dus aparte OV-chipkaarten nodig. Je kunt dus met één account ook Flex producten bestellen voor je partner of kind.

Hier hoef je niets voor te doen. Wanneer je je bestelling niet ophaalt bij een automaat, wordt je bestelling automatisch 7 dagen na de opgegeven ingangsdatum geannuleerd. Er wordt dan ook niets in rekening gebracht.

Heb je wel je bestelling opgehaald bij een automaat? Dan kun je pas 3 maanden vanaf de ingangsdatum, GVB Flex stopzetten via je MijnGVB account. De maandelijkse vaste kosten en eventueel gemaakte ritten worden in rekening gebracht.  

Digitale machtiging is alleen mogelijk bij de Nederlandse banken die deze dienst ondersteunen: ABN AMRO, BNP Paribas, Rabobank, Deutsche Bank, ING, Nederlandse Waterschapbank, BNG en Triodos. Wanneer je wel een rekening hebt bij één van deze banken maar nog geen identifier, vraag deze dan aan. GVB Flex, kan alleen besteld worden met een digitale machtiging.  

Activeren

GVB Flex activeer je door het product op je kaart te laden bij een automaat. Dus nadat je in de webshop je bestelling hebt gedaan, haal je GVB Flex op bij een automaat (je ontvangt hierover ook bericht per e-mail). Bij een automaat kies je hiervoor in het menu ‘ophalen bestelling’. Als je dit hebt gedaan, is het product geactiveerd. Wanneer je dit niet doet, wordt GVB Flex automatisch 7 dagen na de opgegeven ingangsdatum geannuleerd. Er wordt dan niets in rekening gebracht. 

Je hebt tot 7 dagen na de opgegeven ingangsdatum de tijd om je bestelling op te halen. Hierna wordt je bestelling automatisch geannuleerd. Er wordt dan niets in rekening gebracht. Je kunt daarna opnieuw GVB Flex bestellen in onze webshop.

Deze gaat in vanaf de ingangsdatum die je opgeeft tijdens je bestelling. Houd hier rekening mee met het moment dat je je GVB Flex product ophaalt bij een automaat en het op je kaart laadt. Haal je product op vóór de gekozen ingangsdatum en uiterlijk 7 kalenderdagen na de gekozen ingangsdatum van GVB Flex. De kosten voor je maandelijks vaste GVB Flex kosten worden afhankelijk van je opgegeven ingangsdatum naar verhouding in rekening gebracht.

Als je product niet uiterlijk 7 kalenderdagen na de gekozen ingangsdatum ophaalt, dan vervalt je bestelling automatisch en kun je GVB Flex niet meer ophalen bij een automaat. 

Wijzigen of stopzetten

Wijzigingen kun je elk moment doorgeven via je MijnGVB account. Nadat je je reisproduct hebt geselecteerd kun je naar een andere variant (hoger of lager) switchen. Tot de laatste dag van de maand kun je een wijziging aanvragen. De wijzigingen gaan per de 1e van de maand in.

Dit regel je eenvoudig in je MijnGVB account. Onder je GVB Flex product zet je ‘trein’ aan.

Let op: Je moet het product 'trein' activeren door het product op je kaart te laden bij een automaat. Doe dit op dezelfde dag van het 'aanzetten van trein' in je MijnGVB account. Bij de automaat kies je voor 'bestelling ophalen'.  

Dit pas je eenvoudig aan in je MijnGVB account.

Nee, onze medewerkers van Klantenservice en GVB Service & Tickets balies kunnen geen wijzigingen doorvoeren.

Het is nu nog niet mogelijk om GVB Flex te pauzeren. GVB Flex kan wel worden stopgezet. Bestel je GVB Flex opnieuw, dan wordt dit gezien als een nieuwe bestelling. Hierbij geldt opnieuw een periode van 3 maanden waarin niet opgezegd kan worden.

Tip: Wanneer je een periode minder of geen gebruik gaat maken van het OV en je wilt GVB Flex niet stopzetten, dan kun je ook tijdelijk naar de voordeligste Flex variant switchen. 

Stopzetten kan vanaf 3 maanden na ingangsdatum van GVB Flex én alleen per de eerste van de maand. Eerst vraag je een stopzetting aan in je MijnGVB account. Hierna staat het product ‘stopzetten’ klaar bij de automaat. Nadat je het ‘’stopzetten’’ hebt opgehaald bij de automaat, wordt GVB Flex gedeactiveerd en daarmee gestopt. Het kan zijn dat er nog een eindfactuur en automatisch incasso plaatsvindt, voor de periode tot aan de stopzetting.

Belangrijk: wanneer je ’stopzetten’ niet bij de automaat ophaalt, loopt GVB Flex door en daarmee ook je betalingsverplichting.   

Je kunt tot de datum waarop je stopzetting ingaat, deze ophalen bij een automaat. Doe je dit niet, dan kun je opnieuw de stopzetting aanvragen. Dit betekent wel dat er kosten in rekening worden gebracht tot de nieuwe stopzetdatum. 

Reiskosten en declaraties

Dat klopt. Wanneer je zonder saldo reist, betaal je achteraf pas voor je ritten met een maandelijkse factuur. Al je ritten worden in onze administratie geregistreerd en zijn in te zien in je MijnGVB account onder ‘reishistorie’.

Nee, je hebt geen saldo nodig om te reizen met GVB Flex. Je kunt gewoon in- en uitchecken zoals je gewend bent. Maandelijks ontvang je achteraf de kosten voor je maandelijks vast bedrag en gemaakte ritten met eventuele kortingen. Kies je voor GVB Flex zónder trein, dan heb je wél saldo nodig om met de trein te reizen.

Wanneer je ook in de trein wil reizen zonder saldo, is het belangrijk ‘trein aan te zetten’’ i.c.m. GVB Flex. 

Nee, met GVB Flex ontvang je alleen korting op de ritten die je met GVB trams, bussen en metro’s maakt.

Tijdens het reizen, zie je bij de poortjes en paaltjes niet hoeveel een rit kost. Via menu ‘reishistorie’ in je MijnGVB account, vind je een overzicht van je ritten en de betreffende kosten. Soms duurt het wat langer voordat ritten verwerkt zijn in de systemen. Kijk een weekje later of de ritten wel zichtbaar zijn.

In je MijnGVB account kun je via het menu ‘mijn reishistorie’ je ritten filteren en exporteren naar een excel-bestand.

Soms duurt het wat langer voordat ritten verwerkt zijn in de systemen. Kijk een weekje later of de ritten wel zichtbaar zijn.

Als je met GVB Flex reist met de GVB nachtbus, krijg je afhankelijk van je Flex variant 20% of 40% korting op je nachtbusrit.

Let op: wanneer je overstapt tussen GVB nachtbussen, dan wordt bij het reizen met GVB Flex de overstap gezien als een nieuwe rit, waarvoor overstapkosten in rekening worden gebracht. Na ontvangst van de factuur, kan er 1 keer per maand een verzoek gedaan worden om de kosten voor de overstap(pen) terug te vragen. Neem hiervoor contact op met onze Klantenservice.  

NB: Het gratis product ‘Nachtbus Saldo’, welke een overstap tussen GVB nachtbussen kosteloos maakt bij het standaard reizen op saldo, werkt helaas niet in combinatie met GVB Flex. 

GVB is niet verantwoordelijk voor de vertraging van ritten van andere vervoerders. We vragen je in dit geval contact op te nemen met de betreffende vervoerder.

Met het kilometertarief betaal je een vast basistarief en de afstand die je werkelijk reist. Dit wordt tot op 100 meter nauwkeurig afgerond. Het verschil in de berekening van de ritprijzen wordt veroorzaakt door afrondingsverschillen. Bovendien liggen de haltes niet altijd recht tegenover elkaar, dus er zijn kleine afwijkingen mogelijk. Het maakt niet uit of je iets voor de halte uitcheckt of vlak voor het uitstappen. Je kunt uitchecken als de volgende halte is omgeroepen, dan wordt het juiste tarief berekend.

Facturen en openstaande betalingen

Maandelijks ontvang je een bericht per e-mail dat je factuur klaar staat in je MijnGVB account onder menu ‘facturen’. Hier vind je ook een overzicht van al je facturen.

Het maandbedrag wordt in dezelfde maand (of volgende maand) gefactureerd. De kosten van de gemaakte ritten van de afgelopen maand, ontvang je de maand erna. Bijvoorbeeld op de factuur die je in juni ontvangt, vind je de maandelijkse vaste kosten voor GVB Flex voor juni en kosten van de gemaakte ritten in de maand mei.

Nee, hiervoor ontvang je per Flex product een aparte factuur.

Met vragen over je GVB Flex factuur kun je hier de uitleg van de factuur bekijken. Is hiermee je vraag niet beantwoord, dan kun je altijd bij onze Klantenservice terecht.

Nee, het is niet mogelijk om de incassodatum aan te passen. Deze is standaard rond de 26e van de maand. Enkele dagen hiervoor of hierna wordt het factuurbedrag van je opgegeven rekeningnummer afgeschreven.

Klopt er iets niet op je GVB Flex factuur, dan kun je hierover contact opnemen met onze Klantenservice.

Nee, dat is niet mogelijk. Wanneer je vooraf betaald wil reizen, dan is een ander abonnement een optie of op saldo reizen. (zie andere reisproducten).

Nee, dat is niet mogelijk. Betalingen verlopen alleen via automatisch incasso of op aangeven van GVB via een overboeking. 

Nadat de eerste incasso is mislukt, ontvang je een Wet Incassokosten (WIK) e-mail. Hierna heb je 14 dagen de tijd om de openstaande betalingen te voldoen. Betaal je binnen deze termijn, dan kun je gewoon verder reizen. Betaal je niet binnen deze termijn, dan wordt je Flex product geblokkeerd. Je kunt er dan niet meer mee reizen en ook geen nieuwe bestellingen doen in de GVB webshop waarbij een machtiging moet worden afgegeven.
Je ontvangt een eindfactuur, waarbij opnieuw een incassopoging wordt gedaan. Deze incassopoging vindt direct plaats. Wanneer deze opnieuw mislukt, ontvang je een WIK-brief per post. Hierna heb je weer 14 dagen de tijd om deze te voldoen. Doe je dit niet dan wordt je dossier overgedragen aan een incassobureau.

Let op: je moet GVB Flex altijd opnieuw aanvragen als deze eenmaal geblokkeerd is geweest. Ook na het voldoen van de betalingen.  

Gemiste check-in / check-uit

Wanneer je met GVB Flex in het OV vergeet in of uit te checken, dan wordt op je factuur een aangepast tarief in rekening gebracht. Ook voor deze ritten kun je via de service ‘uitcheck gemist’ maximaal 3 keer per kalender-half-jaar dit bedrag terugvragen. (Een kalender-half-jaar is van 1 januari t/m 30 juni en van 1 juli t/m 31 december).

Om de gemiste check-out door te geven, ga je naar uitcheckgemist.nl. Wij corrigeren dan automatisch je opgegeven gemiste check-in of -uit op je eerstvolgende factuur.
Daarop staan dan twee ritten met ritprijzen:
De eerste rit is een correctie (een “min”-bedrag) van de oorspronkelijk rit en de tweede rit is dan de rit met nu de juiste berekende ritprijs (een “plus”-bedrag). 

Verloren, gestolen, defecte OV-chipkaart

Een verloren of gestolen persoonlijke OV-chipkaart moet geblokkeerd worden. Dit kun je laten doen via de Klantenservice OV-chipkaart (tel. 0900-0980, gebruikelijke belkosten) of zelf blokkeren in je Mijn OV-chip account. Op ov-chipkaart.nl kun je ook meteen een vervangende kaart aanvragen. De vervangende persoonlijke OV-chipkaart wordt binnen ca. 6 werkdagen naar je huisadres gestuurd. Alle producten die je op de oude kaart had staan, dus ook eventueel GVB Flex, worden overgezet op de vervangende kaart. De kosten voor de vervangende kaart zijn voor eigen rekening. 

Let op: vraag niet een nieuwe kaart aan want dan wordt je GVB Flex product niet overgezet op je nieuwe kaart. 

Bij een GVB Service & Tickets balie kun je laten controleren of je kaart echt defect is of dat er een andere reden is waarom je kaart het niet meer doet. Is je kaart echt defect, dan vraag je via ov-chipkaart.nl een vervangende kaart aan. De vervangende persoonlijke OV-chipkaart wordt naar je huisadres gestuurd. Alle producten die je op de oude kaart had staan, dus ook eventueel GVB Flex, worden overgezet op de vervangende kaart.